Saturday 9 April 2011

bahaya shisha..


ak tengok ramai betul yg t'jebak dengan shisha nie..serius ak xpernah cube pon benda alah nie..ak tengok asap berkepul2 2 pon da takut.ak pikir mesti ade side effect yang buruk bila hisap bende nie..n now memang da terbukti shisha memang ade keburukan n beri kesan yang xbaik 4 our health..n u know guys if uols hisap shisha 1 hour bersamaan dengan u hisap 400 rokok n shisha jugak 400 lagi bahaya dari rokok.bahaya kan.fakta nie bukan ak yg kate tapi dari Professor Dr Nabilla Abdul Mohsein Al- Sadat dari Universiti Malaya.So,kite yang kurang ilmu nie jangan nak mengada-ngada nak bangkang fakta nie.


kenapa shisha bahaya:
1)menggunakan tembakau yang di peram di mana jauh lagi bahaya dari tembakau yang diasapkan pada rokok.
2) mengandungi nikotin,karbon monoksida, dan lain2 bahan seperti yang ada di dalam rokok.
3) menggunakan arang yang mendap dalam saluran penafasan yang boleh meningkatkan masalah paru-paru lebih teruk dari rokok.
4)perkongsian paip shisha boleh mendedahkan penyakit yang berjangkit melalui air liur iaiti TB.

so memang terbukti lagi bahaya dari rokok kan.
so moral of the value, dah2 la tu p hisap bende nie.xde pekdah pon...


"Menghisap shisha dan rokok dan segala jenis-jenisnya termasuk dalam perkara-perkara yang diharamkan kerana kedua-duanya mengandungi kemudaratan yang banyak. Pakar-pakar perubatan telah menjelaskan kesan-kesan buruk kedua-dua perkara tersebut (hisap shisha dan rokok). Sesungguhnya Allah swt telah mengharamkan ke atas orang Islam melakukan sesuatu yang memudaratkan mereka. Oleh itu adalah wajib bagi mereka yang menghisap shisha atau rokok supaya berhenti.Dan kesemua jenis rokok dan shisha termasuk dalam perkara buruk yang memudaratkan manusia. Maka kesemua jenis rokok dan shisha adalah haram berdasar dengan dua ayat al-Quran di atas apabila diperhati maksud kedua-duanya. Kita memohon kepada Allah swt memberi petunjuk kepada orang Islam mengenai apa yang baik dan yang dapat menyelamatkan mereka. Juga memohon agar Allah melindungi mereka daripada perkara-perkara yang memudaratkan mereka di dunia dan akhirat. Sesungguhnya Dia adalah sebaik-baik tempat memohon."bekas mufti Arab Saudi, iaitu Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz

No comments:

Post a Comment